South Island NZ; amazing!! , - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Eline - WaarBenJij.nu South Island NZ; amazing!! , - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Eline - WaarBenJij.nu

South Island NZ; amazing!! ,

Blijf op de hoogte en volg Eline

04 Maart 2014 | Taiwan, Taipei

Daar zitten we dan, op de food court in Taiwan. De reis van 5 maanden Down Under is alweer voorbij. Mijn laatste maandje nog lekker actief bezig geweest op het zuider eiland van NZ om daarna weer met de ferry terug naar noorden te gaan want mijn vlucht ging vanaf Auckland.

Na mijn brakke ferry tocht vanaf Wellington aangekomen in het mooie Kaiteritei (zuid eiland). De kiwi dropt je daar vanwege het Abel Tasman park. Het zag er zo mooi uit, direct aan strand en bij hostel dronk iedereen biertje in het namiddag zonnetje. Ik zou er drie nachten blijven dus zag het helemaal zitten. Helaas... De volgende dag alleen maar regen. Vrouw van de receptie zei nog : als het hier regent, dan is het nooit lang. Nou, dat had ze mis. Depressieve dag hoor: hele dag in bed. Samen met NL meisje, flo en katie nog wandel poging gedaan maar alles ziet er zo triest uit. Dus we gingen 'een was dag' houden, werkelijk alles kon in de was want laatste keer was in Melbourne (ieeehh). De droger was alleen geen succes dus onze kamer was bijna niet meer te zien door alle kleren. Moet je 6 meiden ook niet in 1 mini kamer stoppen...
Flo en Katie hadden andere planning dus na wat weken samen reizen gingen zij alweer naar volgende bestemming. Ik wilde het abel tasman park graag zien dus ben gebleven. Ik was er ook wel even aan toe zonder hun te zijn, ondanks dat ik vaak iets zelf ga doen, ben je toch veel samen. Jippie 3e dag stralend weer!! Met Jildau (Friese naam haha) op de watertaxi gegaan om vervolgens weeeer te gaan hiken. Ik was nog steeds verzuurd van de 20km hike dus was er eigenlijk wel klaar mee maar ze zei dat deze wel mee viel. Dus, we gingen de seal and hike doen! Eerst met watertaxi langs mooie kustlijn, waar we seals gespot hebben en een bijzondere Apple Split Rock. Eenmaal aangekomen bij onze baai vroeg Jildau of ik even snel foto wilde maken... En jahoor, ze gaf de camera iets te snel want ik had hem nog niet eens en hij viel. Zag hem zo drie keer stuiteren. En tja we stonden nog op de boot! Plons, weg camera. Gelukkig gaf zij de eerste reactie want k dacht echt shiiiittt. Men wat zonde, ze had wel backup vd foto's. Ik zou echt gek worden want zou ik zeker een maand foto's kwijt zijn!! Goed, inmiddels al ontzettend ervaren hiker natuurlijk maar zelfs niet de echte bikkels: de wandeling viel niet mee ;) . Berg op en af, zelfs nog optionele stukken erbij gepakt. Het was super mooi wel, door de bossen lopen en dan kwam je af en toe bij verlaten strandje uit of mooi uitzicht punt. Als het lowtide was kon je 1,5u sneller bij het eindpunt zijn. Nou we hadden er alles voor over maar begon eigenlijk al high tide te worden. Dus bikini broek aan, tas op je hoofd en tot middel door het water gelopen. Toen lekker door modder stuk wat tussen heel je tenen kruipt. Ik zei nog: mmm lekker tussen de krabbetjes. Hahaha had ik niet moeten zeggen;) ik ben er inmiddels al aan gewend en herkende het van mijn cast away trip in Aussie. Die modder pools zijn het perfecte huis voor een krab. Toen wilde Jildau helemaal tempo maken haha :)!
Na 5u lopen eindelijk nog kunnen relaxen op strand. Je hebt die mogelijkheid zo weinig in NZ :(

Dan weer lekker vroeg met de kiwi naar Westport. Te lange rit zonder airco.. Onderweg veel foto stops gehad namelijk naar de pancake rocks; lijkt net stapeltje pannenkoeken want zijn lagen stenen op elkaar. Mooie wandeling langs de ruwe west kust van NZ. Eind van de middag aangekomen in Westport. Heb me gelijk opgegeven voor de surf trip, er gingen echt maar 4 mensen op maar ik nam nu geen les dus scheelde wel geld. Ah joh, na 1x al bijna pro haha. Tijdens een mooie sunset gesurft op prachtig strand. Ik wilde echt nog eens doen voordat ik naar huis kwam, kijken of ik het echt nog steeds leuk vind! De westkust is dus nogal ruig; sterkte stoming en hoge golven. Enorm veel moeite om jezelf en dat board die zee in te krijgen. Please, je voelt een goede golf komen en je bent halverwege; willen die benen toch niet. Die waren nog verzuurd van alle hikes; conclusie niet mijn dag. Maar de feeling was er nog steeds dus snel nog eens doen.

Na westport weer op de bus naar Franz Josef. Je zit hier midden in de bergen, zuidwestelijke puntje van NZ. Val en Rebecca weer gezien en die avond hadden we een 80 party! Lekker gezellig want er waren veel bussen samen. Val zit bijvoorbeeld op de stray, ongeveer zelfde idee als kiwi. 1 avondje samen gehad, bijkletsen sinds Adeleide en dan in 80's style naar de party. De volgende dag alweer afscheid moeten nemen. Ik moest vroeg op voor mijn glacier hike: ga je met heli naar de bergen en maak je wandeling op een glacier en ice climbing. Heel vet maar die trip werd helaas geannuleerd. Heel de lucht was grijs dus heb hele dag in café gezeten met cappuccino en wifi in de hoop op beter weer maar helaas het zit niet mee. Zo zit je ene dag op strand en andere dag heb je een echt wintersport gevoel: bij vuurkorf, warm drankje erbij en tussen de bergtoppen. Die avond mezelf op lekker eten getrakteerd in restaurant waar ik samen met katie en flo heel leuk nz stelletje heb ontmoet. Nog best jong, waren nu aan reizen door eigen land zodat ze zo snel mogelijk weer door de rest van land mochten reizen. Ze deelden hun heerlijke dure wijn met ons en zo leuk gepraat. Echt leuke mensen hier!! De next day weer op de kiwi, het had ook geen zin om te wachten want weerbericht was slecht voor komende dagen. Dus Franz Josef redelijk snel verlaten en met twee kiwi bussen richting Wanaka en Queenstown. Ook hier is het weer topdrukte dus rijden we met 2 kiwi bussen! Leuk leuk. Wanaka: reflection lake waar je de bergen zou moeten zien in het meer. Tja, ook mooi weer vereist. De busrit is hier telkens echt prachtig; bergen, lakes, watervallen enz. Dus al de uren op de bus is er vanalles te zien als je niet brak ligt te slapen. Eindelijk gingen we dan naar Queenstown!! The party capital of NZ maar ook adventurous gebeuren hier. Je kan hier werkelijk alles doen wat adrenaline geeft. Zo is hier de eerste bungy jump gedaan, heb je de hoogste ter wereld en kan je het op verschillende plekken, hoogtes en manieren doen. Nog steeds over bungy jumpen ;)! Eerst met twee kiwi bussen op 1 foto: hop stapelen. We sliepen in Nomads, echt netjes hostel met ruime kamers, gratis ontbijt en light diner! In queens town iedereen weer gezien van de kiwi bussen van het begin: kleine reünie dus. Queens town is super plaatsje; aan prachtig meer tussen de bergen, klein dorpje met allemaal kleine straatjes waar je cafeetjes, shops, restaurantjes en barren hebt. Je kan hier dus heel leuk uitgaan en goed eten! Zo is de Ferg burger wel 1 vd dingen die je moet doen (geen ramp geloof me) . Het staat bekend als de beste burger van de wereld en alleen in queens town te krijgen. Ik was zelf het stadje aan het ontdekken toen ik bericht kreeg van Katie: it's time! Oh jee, dag 2 gingen we hem al halen en als hij dan echt zo lekker is wil je meer natuurlijk. Je moest minimaal een half uur tot uur wachten voordat je hem had. Aaahh hij was toch lekker, en ja dan wil je er dus nog 1! Zal thuis in geuren en kleuren eens uitleggen haha. Queens town was mijn vakantie in een vakantie want bleef daar een week. Lekker uitslapen, stappen, in stadje gelopen, aan lake gelegen, met gondola naar uitzicht punt, MC Donalds, pie en burgers gegeten! New Zealand niet de beste plek oor dieters. Het coolste was nogwel mijn Canyon Swing. Ik had 300dollar bespaard door die Frans jozef hike dus hier ging mijn geld heen: goede investering dacht ik zo. Na mijn sky dive wilde ik wel meer maar geen bungy jump vanwege mijn rug dus ging voor de grootste Canyon swing die minstens net zo eng is! Ik ging samen met flo springen. We kozen voor de 'forward jump'  zodat je de grond echt op je ziet afkomen (of eigenlijk andersom). Het was heeeeuuul belangrijk dat we tegelijk sprongen zeiden ze vanwege het recht springen, niet tegen elkaar aankknallen enzo enzovoort. Dus gingen we aftellen: ik dacht ja ik moet echt gelijk gaan want als ik twijfel gaan we ongelijk. Dus na al een minuut met je tenen over de rand bij die afgrond te staan waren we er klaar voor. Soms gaven die instructeurs je net een TE hard duwtje waardoor je dus al wankelde. Brr eng. Dus het moment was daar: 3, 2, 1 and go! Wij deden onze voeten al boven de afgrond op moment van go, waarop zij in paniek no no nooo roepen. Jezus van nature twijfel je dan, probeer je nog terug te gaan maar wankel je te erg waardoor je dus alsnog gaat. Whaaat, wat eng!! Je valt eerst en swingt daarna die canyon in. Instructeurs
doen dat dus express om je ' val gevoel' nog wat enger te maken. Heel de cayon bij elkaar geschreeuwd maar het was zooo cool. Wilde eigenlijk nog keertje, dan achteruit springen maar flo wilde niet... Nagenieten van 1x lukt ook goed. In Queenstown ook 1 dagje met val en rebec geweest en verder lekker mijn eigen ding gedaan want zij gingen weer weg! Niet meer veel met Flo en Katie want zeuren beetje veel om daar 24/7 mee te zijn. Zo heb ik nog leuk verhaal over het brandalarm dat 4.30 afging in Nomads en hele hostel op straat stond maar bewaar ik voor thuis ;)! Het wordt een nat verhaal rondom valentines day. Klinkt veelbelovend toch?

Na weekjes in queenstown naar lake tekapo, door sommigen ook wel Take a poo genoemd. Afin, hier naast wandelen (duh)  niet veel gedaan. Lekker eens film avond gehouden. Vergeet ik toch bijna Christchurch.. Deze stad is in 2011 helemaal verwoest door aardbeving en nog steeds verlaten en vervallen stad. Wij waren hier 2dagen voor de datum dat gebeurd was dus overal herdenkingen. Laatste stop op zuider eiland was Kaikoura, leuk vissersdorpje. Hier ging ik met dolfijnen zwemmen; beetje geluk gehad want schijnbaar al sinds kerst vol geboekt. Het is 1 vd beste plekken ter wereld om met wilde dolfijnen te zwemmen. Je gaat met speed boot op zoek naar groep Dusky Dolfijnen. Wat een leukerds: super vrolijk en showen het liefst de hele tijd hun moves. Er waren echt honderden, ik overdrijf niet!! Ze zijn in hun eigen omgeving en soms wel geïnteresseerd en actief, soms niet. Dan kan je drie dingen doen om de aandacht te trekken: zoveel mogelijk gekke geluiden maken, rondjes zwemmen of naar beneden duiken. Serieus, het leek wel of ik in een bad met idioten lag hahaha. Iedereen maakte rare zeehonden geluiden, ik kreeg er eigenlijk alleen " helllllooo"  uit. Ze zwommen recht op je af, onder en boven je, kort langs je dus geïnteresseerd genoeg voor mij. Ga echt niet als halve gare lopen piepen. Rondjes zwemmen en oogcontact maken ben ik dan wel erg goed in. Wat geweldig, ze zwommen echt met je mee! Ze springen naast je en raken je soms ook aan. Zo gelukkig, zie je me al zwemmen met big smile en duikbril? Toen de golven echt te hoog werden en je de boot werd op geklapt was de pret klaar. De halve boot ging kotsen, maar ik zat daar met geluksmomentje en warme choco ;)

Kaikoura was heel leuk, afscheid weer genomen van sommigen en na 2 dagen zelf met de 4uur durende ferry terug naar noord eiland wellington. Wellington is de hoofdstad van NZ, waar een groot gratis! museum is dus hebben daar halve middag de tourist uitgehangen. Best leuk en interessant. Flo en katie namen het best serieus dus lang geweest. Die avond afscheid drankje gedaan want na 5,5 week samen reizen gingen we nu uit elkaar. Zj gingen naar Bali en ik pas over flinke week naar huis. Ik zag beetje op tegen die week, weer alleen, geen trips meer en naar plekken waar ik al geweest was. Uiteindelijk was mijn laatste week juist geweldig. Nieuwe mensen en zoveel lol. Ik had gehoopt dat dit mijn  laatste blog was maar moet nu echt boarden richting Bangkok en dan Amsterdam. Mijn leuke laatste weekje volgt nog :)

Tot snel allemaal, bijna (ja nog 'maar' 18u :p) en ik ben op schiphol!!

Liefs elientje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Ik ben Eline, 21 jaar en net afgestudeerd in HRM te Breda. Studie is afgerond en dan komt de vraag: en nu? Na lang denken en twijfelen heb ik de knoop doorgehakt: ik ga reizen! Over een paar dagen zit in namelijk in Australië en gaat mijn reis daarna nog verder naar Nieuw-Zeeland. In totaal ben ik 5 maandjes Down-under!!

Actief sinds 17 Okt. 2013
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 15398

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2013 - 05 Maart 2014

Australië & N-Z

Landen bezocht: