Red centre outback, Melbourne en road trip pap - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Eline - WaarBenJij.nu Red centre outback, Melbourne en road trip pap - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Eline - WaarBenJij.nu

Red centre outback, Melbourne en road trip pap

Blijf op de hoogte en volg Eline

05 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hoooi vriendjes en vriendinnetjes! 

Dit blog loopt eigenlijk al teveel achter, ga jullie nog wel steeds vertellen wat ik gedaan heb: ookal is dat dan maar paar weekjes terug! Mijn drie maanden Australie zitten er al op want ben inmiddels alweer twee weken op het Noorder eiland van Nieuw-Zeeland. Zal zo snel mogelijk jullie meenemen naar de leuke gebeurtenissen hier maar eerst terug naar het mooie Aussie.

5 januari was ik met Simon naar ' The blue Mountains' gegaan, ongeveer twee uurtjes van Sydney vandaan. Ik had vorige trip met de meiden gemist, dus dit keer had ik drie wekkers gezet. Ken je dat gevoel, van ja nu ben ik wel wakker hoor maar blijf nog eventjes liggen 5min? Nou die 5 minuten worden dan opeens 45 minuten. Bijna twee keer de blue moutains gemist, maar gelukkig sliep ik midden in centrum dus na sprintje eindelijk bij de trein. Samen met 100 chinezen aangekomen op bestemming; ik was gewoon de grootste vrouw in de rij? Kan je het je voorstellen? Iedereen vind mij ook lang? Ik vind zelf maar raar want ben 1,69 dus in Nederland eerder klein dan gemiddeld haha. Maargoed: in Blue Moutains veel trappen op en af, drie gezusters gezien en ontzettend veel vliegen. Dat hoor je dan weer van niemand he, die beesten verpesten bijna je trip joh! Rot beesten komen overal op je zitten: liefst in je ogen, oren en mond jummie. Onderweg een biologie lerares tegen gekomen en kwam met DE oplossing: lemon takjes. Die takkies ruiken naar citroen/lime en daar houden ze blijkbaar niet van; zwaaien dus. Blue Moutains zijn heel mooi, maar wat een workout. Voor de leukste foto's moet je soms toch op een " gevaarlijke" plek staan. Een man gruipt me beet: Watch out girl, people disappear here all the time! Juist... Nou twee dagen later kwam er dus weer verhaal dat iemand was gevallen of kwijt was geraakt dus deze man had best een punt. P.s: de foto is het wel waard hoor! 

Laatste dag in Sydney wat toeristische dingen gedaan, nog even foto's maken bij Opera House en samen met NL vriendinnetje in Botanic Gardens gezeten met sushi lunch. De dag afgesloten met een ' Crab Race' in pub in Sydney, je kon bieden op een krabje en als die van jou snelste was kon je leuke prijzen winnen. Echt eens grappig om te zien, mensen gaan los om zo'n beestje. De rest van avond met beer, pizza and ozzies: how ya doinggg mate! Eenmaal terug in het appartement waar ik al 10 dagen zat, was er eindelijk WIFI! Iedereen heeft tot midden in de nacht geskyped, maar ik moest volgende dag naar airport om 5 uur snachts. Ik zat echt op het punt dat ik niet meer wilde slapen, onder het motto: " alle beetjes helpen" toch nog 1,5 uur slaap gehad. Na 5 wekkers op tijd aangekomen bij station en dus ook bij mijn vliegtuig richting Alice Springs. Echt helemaal kapot, brak en ziekjes van weinig slaap aangekomen in Alice Springs. Fijne vlucht met Tigar Air; schijnbaar normaal beetje crappy en weinig ruimte. Ik dacht: nou, beetje overdreven? Zelfs ik had zeeeen van ruimte. Haha ze hadden deze kleine bij de nooduitgang gezet chill. 

Op Alice Springs Airport bekende van de oostkust tegengekomen (Fieke) en ook Kelly ontmoet in de bus. Samen Alice en vooral de supermarkt ontdekt en toen naar bed... Vanaf 4uur smiddags in bed gelegen om slaap in te halen. Op 8 januari begon mijn outback tour naar drie mooiste plekken van het Red Centre van Australia: Uluru, Kings Cayon and Kata Tjuda (Olgas). De tour was heel cool, je kreeg veel aboriginal cultuur mee, prachtige wandelingen en slapen onder de sterrenhemel. Het enige jammere is dat je zolang in de bus zit want in totaal wel 1500km afgelegd! De eerste dag wandeling gemaakt rond Uluru  waar allemaal wandschilderingen ook zijn. Godzijdank niet er helemaal omheen gelopen, de Uluru is 348m hoog dus als je er recht naast loopt is het openduur allemaal hetzelfde en voor mij totaal niet boeiend meer in die hitte. Ik moest en zou een hoedje aanschaffen volgens de mevrouw van de receptie. " You gonna walk and hike in more than 40 degrees, ofcourse you have to wear a hat! Vandaar de ' echte outback look' op de foto's met hoedje hoor ;)! Sunset bij Uluru was echt prachtig, je ziet de hele steen veranderen! Elke avond sliepen we in een ' swag', kan je nog herinneren hoe blij ik was dat ik daar niet in moest slapen tijdens mijn roadtrip van Darwin naar Cairns? Het is dus soort slaapzak van tentdoek en daarin sslaapje met matrasje. Voor veilig gevoel die swag wel dicht geritst maar je hoofd ligt dus net als bij slaapzak erbuiten. sliepen we er dus wel gewoon in want het was nog nooit voorgekomen dat er iets inkroop, teminste niet op mijn tourguides zijn trips (soort van geruststellend?)  De sterrenhemel is echt AMAZING in de outback, oneindig kan je kijken. Eerste nacht dan ook i n slaap gevalllen tijdens het zoeken naar vallende ster: ahhhw romantisch verhaal he.  Om 3.45 werden we wakker gemaakt voor de sunrise at Uluru: de hele lucht was oranje, een paar droge verlaten bomen erbij en in de verte ligt die grote steen daar te shinen. Ik had echt een Lion King gevoel haha. In de vroege morgen begonnen we aan onze wandeling naar Kata Tjuda: rotsen tot wel 560 m hoog en die gaan nog zeker 6km de grond in. Ja, ik heb goed opgelet om dit verhaal eens wat meer natuur en cultuur te geven ;)! In totaal 5km gewandeld tussen deze mega rotsen maar het komt op foto's gewoon bijna niet over. Je sleept 1,5 tot 3 liter water mee tegen uitdroging maar gelukkig vanaf de tweede dag alle wandelingen in vroege ochtend dus nog niet zo warm. De groep was wel leuk, allerlei nationaliteiten maar redelijk rustig. Vooral op deze reis mezelf nog meer leren kennen en dat merk je ook snel in groepen. Nederlanders zijn sowieso altijd wel meer aanwezig in groepen of zijn gewoon lekker sociaal! Nog wat andere mooie stops gehad: Mount Connor (net wat kleiner dan Uluru) en uitgedroogd Salt Water Lake. Die avond sliepen we op mooie camping, met zwembad voor verkoeling en kampvuur waar we savonds gekookt hebben. De avonden waren niet zoals bij andere tours, iedereen is kapot dus kruipt vroeg zijn " swaggie"  weer in! De nachten worden bizar koud hier en zeker als je 3.45 eruit moet brrr. De laatste dag naar Kings Cayon: hier had ik zo erg naar uitgekeken. Eindeloze uitzichten! Om 6uur sochtens de ergste klim gehad en zagen we zo het zonnetje boven de cayon uit komen: prachtig. Dit is een echte cayon, degene in Amerika bijvoorbeeld is helemaal geen echte cayon ;). We hadden leuke tourguide die vanalles over de Aboriginal culture, omgeving en planten kon vertellen. Onvoorstelbaar dat zoveel natuur echt vroeger gebruikt werd: sommige planten ruiken echt heerlijk naar citroen of eucalyptus. Anderen helen of kunnen je blind maken, opletten dus ;). Wandeling van 7km ongeveer met zoveel mooie uitzichtpunten, het werd steeds mooier. Die middag alweer terug naar Alice Springs. Het was dus echt veel rijden, hiken en vroeg opstaan maar vind dat iedereen die naar Australie gaat dit toch gezien moet hebben, hoort er wel echt bij! 

11 Januari: naar Melbourne! Samen met Kelly (in hostel ontmoet in Alice) zat ik op deze vlucht en zijn samen naar hostel gegaan. Ik had er nog geen geboekt dus op aanrader van mijn Nl maatjes in hetzelfde hostel gegaan. Ennnn we waren weer herrenigd haha! Ik vond Melbourne echt helemaal geweldig. De stad heeft echt iets gemoedelijks, overal straatartiesten, leuke kleine straatjes maar het blijft ook die miljoenen stad. De eerste avond met Kelly en de jongens op stap geweest. De tweede dag ben ik in mijn eentje de stad gaan ontdekken. Rondslenteren door de straten, overal muziek (en sushi rollen voor 3 dollar hihi) en om half 3 begon er een gratis tour. Het is een gratis tour, op basis van fooien, die je meeneemt naar mooie plekjes van de stad en nog verder advies geeft voor je verdere verblijf. Pap zou over paar dagen arriveren dus ik moest me wel beetje voor bereiden. Je kreeg veel geschiedenis over de stad maar ik was vooral bezig om alle leuke plekjes te onthouden. Vooral de street art is daar echt geweldig. Mijn daagjes in Melbourne lieten me weer even beseffen hoe gelukkig ik was in Aussie. Ook eindelijk weer eens dagje strand maar het was tegen de 40 graden dus bijna niet te doen. Kelly ging na twee dagen naar Tasmania dus ill see u in Amsterdam chick! Ik bleef met de jongens weer over en nog laatste dagen leuke dingen gedaan want hierna ging echt iedereen zijn eigen weg. Het vetste was dat we naar rooftop bar gegaan zijn: 55 verdieping, netjes gekleed en mega uitzicht over heel Melbourne. Ik was totaaaal niet lekker, ik was beetje uitgedroogd want had niet veel water op en wel wijn dus in de bar een spa' tje voor 8 dollar gedronken (au) maar de mannen mochten 25/29 dollar voor cocktail neerleggen, ai je moet er wat voor over hebben. De bar was zo chique, ik vond de wc al een attractie. Cocktails waren de specialiteit: het ijs werd uit ijsblok gehakt voordat het in je cocktail kwam. Iemand had mij deze bar aangeraden, echt top want hier wilde ik pap heel graag mee naar toe nemen. In Melbourne is het een paar dagen per jaar heel warm, laat dat nou net de dagen zijn dat ik er ben of dat pap uit het koude NL aankomt. Op 14 januari om half 7 zou hij aankomen, dus was al ruim op tijd op vliegveld. Helaas had hij vertraging... Ik vond zo apart om mijn eigen vader op te halen op airport in Australie. Het duurde maar en duurde maar, stond als eerste vooraan bij die deur te trappelen en rond 20.15 kwam hij er eindelijk aan. Helaas wel door de verkeerde deur, niet waar ik al uur voor stond dus kon heel dramatisch door het airport rennen: PAPPPAAAAA!!!! Echt super om hem weer te zien, weer even iemand van thuis. Die arme man helemaal brak werd gelijk geconfronteerd met de hete temparturen. Na wat problemen met de gehuurde auto, zaten we eindelijk op de weg. Pap zei nog; moeten we een gps? Neejoh, staat gewoon goed aangegeven hier joh, haha nou niet dus... A16 kan dus ook princess High way heten en dat geven ze dan eventjes niet aan. We sliepen in een motel in St. Kilda (deel van melbourne aan het strand). We hadden een upgrade gehad dus sliepen echt een hele mooie kamer. Na al die hostels was dit echt zo fijn, wat een luxe. Nog meer luxe: drop en paprika chips van thuis mmm! Die avond gezellig in St. Kilda bij klein barretje wat gaan drinken. Ik heb pap gelijk met een ' Jug Beer' en Aussie Wedges laten kennismaken. Na hele Jug dachten we wel lekker te slapen maar helaas had pap toch een flinke jetlag... In plaats van lekker uitslapen gingen we om 7uur er maar uit want ja, die lag al tijdje wakker.  We zijn maar gelijk op pad gegaan want hadden maar 1 dag in Melbourne. Klein dingetje: om van St. Kilda moesten we wel naar de stad met de metro: zwart met de metro. Pff ik had al paar keer gedaan maar vond maar niks om dit met pap te doen, je zal het niet zien. Gelukkig hadden we wel een code woord om het op het rennen te zetten ;) In the city kaartjes gekocht voor Australian Open; we moesten dit toch wel een keer mee maken, zeker pap als tennisfan. Het was echt heel cool, zeker omdat we paar wedstrijden in Rod Laver Court gezien hadden. Hier spelen de beste tennisers van de wereld: o.a. S. Willams en Djocovic gezien. Het was ongelofelijk warm, ik gleed gewoon van die bankjes af, helemaal doorweekt van het zweet maar 100procent waard! Pap was eventjes gaan slapen in de schaduw dus ik ging het terrein beetje ontdekken; ik had het Rod Laver dus gevonden en was stiekem binnen gesneakt. Ik had top plekje, ik vroeg aan vrouw achter me of ik daar toch wel kon zitten zegt ze lachend: " Go for it, enjoy!" Ik kwam er later achter dat iedereen dus eigen stoelnummer heeft dus die vrouw had allang door dat ik daar niet hoorde te zijn haha ;)! Eind van de middag pap rond geleidt in Melbourne, meegenomen naar de leukste plekjes waar ik zelf tot nu toe geweest was. Die avond naar mijn grootste surprise namelijk de Lui Bar. We kwamen aan in onze shabby outfits en mochten alleen naar boven als we ons omkleden, gelukkig dat ik er al keertje geweest was dus hier waren we op voorbereid. We waren er precies rond sunset dus was echt prachtige afsluiter van de dag. De rest van de dagen ' The Great Ocean Road' gereden. Dit is de mooiste autoroute aan de kust die je kan rijden in Australie. 

Samen in onze luxe huurauto van Melbourne naar Adelaide gereden over de beroemde Great Ocean Road. Goed geslapen dus begonnen van Melbourne de eerste dag naar Apollo Bay met als tussen stops: bells beach waar we verfrissende duik aan prachtige baai gedaan hebben, lighthouse, koud pilsje in Lorne en uiteindelijk in ons backpackers hostel in Apollo bay. Beetje fout, paar kraakpanden die verhuurd werden. Het was een bed dus prima geslapen ;)! Tweede dag naar Otway Fly, teminste dat was het idee maar kwamen perongeluk weer bij lighthouse aan.. Hop uur verloren weer terug, onderweg stonden allemaal auto's stil en wij toch ook maar even checken wat er nou was. Bleken er allemaal koalas in de bomen te zitten. Wauw wel 4/5 wilde koalas gespot. Je zal een koala zijn, hele dag stoned chillen in een boom. Haha pap eindelijk zijn eerste Aussie wild life gezien :). De Otway fly was heel cool: in een rainforest hadden ze bruggen gebouwd, je liep zo'n 25m boven de grond en dus bijna bij de top van deze mega bomen. Die dag afgesloten met de beroemde Gibson steps, 12 Apostels en London Bridge. Geweldig mooi dit.. Het was beetje bewolkt en regenachtig maar zo indrukwekkend. Er waren zoveel stops, openduur was het oeeeps, stop gemist. Haha wat jammer nou ;)! Er waren belachelijk veel vliegen, dus echt lang genieten van uitzicht deed je niet. Snel terug de auto in. Been there, done that. Met wat geluk gingen we toeristen informatie binnen voor kaart en kwamen we erachter dat onze volgende verblijfplaats geëvacueerd was vanwege bosbranden in Grampians National park. Het park waar ik al zolang naar uitkijk... Helaas de hele omgeving was verboden terrein en eigenlijk echt gevaarlijk. Plan B' sneller naar Adeleide gegaan. Even heel luxe geslapen ij mooi hotel in Warnabool, thanks pap wat een luxe! We waren dus 1dagje eerder naar valerie en Rebecca in Adeleide gegaan. De hele zondag gereden, wel geinig want je rijdt aan andere kant van de weg en dat is toch even wennen he pap haha! Van 43graden vertrokken we in 18 graden vanuit Warnabool. Eenmaal in het warme Adelaide was pap ook met dochter 2 herenigt. Pap en ik hebben tijdens de zonsondergang in Henley beach fish and chips gegeten. In adeleide zijn we dagje met zn vieren op stap geweest: touren naar zuidelijkste puntje van Australië en daarna wijnproeven in de mooiste en beste wijnstreek! Lindemans ik weet waar je vandaan komt ;). Toen ik door had dat het gewoon gratis is hebben we even lekker culinair (atten) wijn geproefd. Avond afgesloten bij de Thai : kangaroo vlees moest pap eens eten. Mmm echt lekker! 20 januari was mijn laatste dagje... Na dagje strand met val en pap moesten ze me savonds op vliegveld afzetten. Ik vloog die avond naar Brisbane. Niet leuk weer afscheid te nemen, was echt maar kort. Zitje dan weer alleen in het vliegveld, ik steeg op met prachtige sunset en alles schoot door mn hoofd..Geluk en verdriet en ging weer op naar nieuw avontuur. Die drie maanden Australië waren gewoon alweer voorbij!! Hoe fijn is het dat iemand je verwacht : in Brisbane door Paulette opgehaald waar ik toen al paar dagen had geslapen. Superlief, ze had mn bedje al klaar en volgende ochtend ontbijtje gemaakt. Hopelijk komen zij en madeleine nogeens naar NL! 21 januari vloog ik van Brisbane naar Auckland (NZ). Zo zag ik haar de 2e dag dat ik in Aussie was en zo bracht ze me weer weg naar het vliegveld... Het is zo snel gegaan maar wat heb ik veel gedaan. Australië was echt super: ik kom je nog eens opzoeken!

Nog maar 1 maandje over van deze mooie reis. Precies ober een maandje land ik op 5 maart om half 10 sochtends op schiphol. Inmiddels ben ik al twee weken op het noorder eiland van nieuw zeeland. Ik pak morgen de ferry van Wellington naar het zuider eiland. Een update van het mooie, heuvelachtig en groene nieuw zeeland komt dit keer sneller. Probeer via Facebook toch jullie op de hoogte houden met wat foto's voor eerste impressie!


Kia ora, liefs xxx

  • 05 Februari 2014 - 21:08

    Jessjee:

    Liefjeee wat leuk.om te lezen!! Moest vast geweldig zijn met je.papa pff wat mis ik aus nu opeens zou daar wel heel graag willen wonen mocht ik hier geen vrienden en fam meer hebben;) australie is sowieso al 1 grote mooie ervaring en herrinering die niemand je meer afneemt schat! Geniet van je laatste n weekjes en tot snel!!

  • 05 Februari 2014 - 23:39

    Ans:

    Lieve Eline,

    Ik heb weer genoten van je verhaal!! Geweldig!!!

  • 06 Februari 2014 - 20:22

    Jorien:

    Geweldig die verhalen, zo leuk dat je het allemaal weer opschrijft zo dat we heerlijk mee kunnen genieten.
    Time flies when your having fun, maak er nog wat moois van en heel veel plezier in NZLD ! Een levenservaring om nooit meer te vergeten ! Groetjes Jorien en de rest van de familie.

  • 07 Februari 2014 - 15:12

    Petra :

    Lieve Eline, wat geweldig om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar! En wat heb je een hoop meegemaakt. Het zal weer wel wennen zijn om in NL te zijn. Super dat je even met je pap hebt kunnen genieten in het mooie Australië. En nu nog even lekker genieten in Nieuw Zeeland en dan weer naar huis! Heel veel plezier nog!!! Liefs,Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Ik ben Eline, 21 jaar en net afgestudeerd in HRM te Breda. Studie is afgerond en dan komt de vraag: en nu? Na lang denken en twijfelen heb ik de knoop doorgehakt: ik ga reizen! Over een paar dagen zit in namelijk in Australië en gaat mijn reis daarna nog verder naar Nieuw-Zeeland. In totaal ben ik 5 maandjes Down-under!!

Actief sinds 17 Okt. 2013
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 15402

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2013 - 05 Maart 2014

Australië & N-Z

Landen bezocht: