Roadtrip Darwin - Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Eline - WaarBenJij.nu Roadtrip Darwin - Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Eline - WaarBenJij.nu

Roadtrip Darwin - Cairns

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

15 November 2013 | Australië, Cairns

We zijn inmiddels 2 weken, 3000 km en heel wat avonturen verder sinds mijn laatste verslag. Ik eindigde mijn verslag in Darwin een dag voor mijn verjaardag. Alleen Val wist van de roadtrip af want ik ging niet op tijd zijn in Cairns voor mijn verjaardag. Een roadtrip van Darwin naar Cairns; bijna 3000 km met een mini bus door de desert. Nu chill ik hem al meer dan een week in het leuke relaxing paradise in Cairns. PASOP: dit wordt een lang verslag.

Sorry paps dat ik je niet had ingelicht over wat nou exact de plannen waren en dat je misschien beetje ongerust was. “ Hee ik ga 3000 km rijden met mensen die ik niet ken en ik ben ook nog eens onbereikbaar” vond ik niet echt strak plan om te vertellen! Hihi maar hee, iedereen doet dat in Aussie en het voelde goed dus wist zeker dat het allemaal oke zou zijn. Darwin had ik gezien. Het is maar klein en naast de Nationale parken is er niet zoveel te doen. Ik ben paar keer op stap geweest, heb een superdag in Litchfield parc gehad en een gezellig hostel waar ik veel mensen heb ontmoet. Ik wilde mijn verjaardag met Valerie en Rebecca vieren maar de vluchten waren ontzettend duur. Een briefje in mijn hostel kwam met de oplossing: Spare seats to Cairns! Ik heb gelijk gebeld en die avond nog een drankje gedaan met Jimmy ( een vrolijke, typisch aardige Ozzie uit de Blue Moutains bij Sydney) en Emiliy ( een gekke, gezellige meid uit Engeland). Jimmy moest zijn mini bus in korte tijd in Sydney krijgen en bood een rit aan. Hoe meer mensen mee gingen hoe beter voor het verdelen van de diesel. Emily en Jimmy kenden elkaar van een trip waar Jimmy de tourguide was. Dus ik ging met tourguide door de desert: vond ik best veilig ;)! Daarnaast ging Margot ( Rustig franse meid uit Bordeaux) ook mee op de trip en ze sprak heel grappig Engels. Het klonk beetje als de maffia omdat het zo'n Frans accent had. De mini bus was geweldig; een bus voor 11 personen die we met zn viertjes moesten delen. Later bleek dat Jimmy en Emily elkaar nogal leuk vinden; ik was met twee lovebirds op stap die elkaar na deze trip niet meer zouden zien... Dat resulteerde in veel wachten pff :p

De roadtrip: Darwin – Katherine – Tennant Creek – Mount Isa – Cloncurry – Karumba – Normanton – Croyden – Georgetown – Cairns . Dit is grofweg de route als je het wilt opzoeken en is grotendeels een ' Savannah Way' door de desert van Australie. Voordat ik mijn roadtrip begon zeiden veel mensen tegen me' Oh je gaat niks zien op die hele trip, echt heel saai' ! Mijn motto was; ik zie meer als ik eroverheen vlieg en het is toch hele ervaring.

Het klopt klein beetje: het is niet het meest interessant stuk van Australie maar ik vond het super om mee gemaakt te hebben en heb eigenlijk best veel gezien! Volgeladen met campingspullen en eten voor de komende dagen verlieten we Darwin. Ik zat achterin waar ik drie stoelen had voor mezelf: mijn flexibiliteit is weer op de proef gesteld deze trip. Heb mezelf in alle bochten gewringd om maar van houding te veranderen. Die dag hebben we vooral veel gereden en rond 10 uur onze tenten opgezet in een ' Rest Area'. Dit is eigenlijk gewoon smalle strook langs de weg waar je mag camperen, als je geluk heb is er een picknicktafel en wc maar bij de meeste was niks te zien! Ik was beetje verbaast: uh? Het is donker, gaan we hier slapen en hoe dan? No worries; binnen no time stond die tent. Ook niet gek want het was alleen de binnentent, die je niet vast moest zetten en luchtbed oppompen hoefde ook niet want die was er niet :). Jippie, slapen op de grond was verrassing nummer 2. In het pikke donker tussen de bomen en de sterren zaten we een biertje te drinken op Jimmy zijn ' Swag'. Godzijdank sliepen we dus niet in die ' Swag' : dat is een slaapzak gemaakt van tentdoek en daar lig je in met je hoofd buiten. Niks voor mij want ik moest even wennen aan die outback. Met mijn koplamp op (thanks ladies voor dit geweldige cadeau) heb ik eerst heel de area gecheckt op beesten. Alles beweegt, kraakt en je ziet niks dus was weer erg vermakelijk voor mensen die al gewend waren aan slapen in de outback. Om 12 uur was ik jarig: bier, chips en olijven was het avondeten en 'Bon Anniversaire' als birthday song. Heel apart om daar in het pikke donker met mensen die je net paar uur kent je verjaardag te vieren... Geen contact met thuis maar het had wel iets want ik zat daar onder de mooiste sterrenhemel die ik ooit gezien had!

Highlights van de roadtrip:

- Een ochtendduik op mijn verjaardag in een ' Spring' dat midden in een vleermuizen-jungle was. Het was zo mooi water dat het op een zwembad leek. Tijdens deze heerlijke verkoeling springt er opeens een kangeroo langs met baby in de buidel: echt wauw! Jimmy kon over alles vertellen dus heb zoveel info over Aussie gehad en alle dingen die we zagen. Ook ben ik erachter gekomen dat die ' Freshwater crocs' die in de watervallen zaten in Litchfield Parc zaten helemaal geen 30 cm zijn maar wel 1,5 tot 2 meter kunnen worden. Fijne tourguide: heeft me daar gewoon tussen laten zwemmen.

- Verjaardag borrels in Daly Waters Pub : hele aparte pub waar allemaal bh's, visitekaartjes, petten, slippers en foto's werden verzameld van alle reizigers die er langs kwamen. Om nou onze vieze bh's achter te laten ... we hebben maar gekozen om foto op te hangen ;)!

- Basic leven: je bent vies, heel vies door de desert, elke mogelijkheid om jezelf te wassen aangrijpen als je wc/watertje tegen komt, wakker worden door hitte die vroeg in de morgen op je tent schijnt, wild life zoals een mega koe die voorbij je tent loopt, koken in het pikke donker met headlight op. Alles voor de ervaring.

- Bday verrassing: ze hadden een Halloween taartje gekocht en kaarjes neergezet voor mijn verjaardag. Dutchie (mijn orginele bijnaam tijdens de trip) kreeg ook nog lieve kaart dus echt heel leuk.

- Typische dingen uitgewisseld uit onze landen. Jammer dat het enige wat ze uit NL wisten was ; Neuken in de Keuken...

- Heel veel kangaroo's en koeien in het wild langs de weg gezien: helaas ook veel dooie want in de nacht worden er veel aangereden. Levensgevaarlijk rijden in de nacht hier.

- Prachtige zonsondergang in Karumba. Ay ay ayyyy karumba!

- Kortom: het echte australie gezien. Western gevoel als je door die verlaten stadjes rijdt.

Iets minder leuke momenten... Ja die waren er ook!
- De ARCO was kapot; hij deed het voor halve capaciteit. Not: ik heb geen zuchtje koude wind gevoeld de gehele trip. Oplossing waren de ramen gewoon openzetten. Lees: hete fohn in je gezicht. Niet echt pretje met meer dan 40 graden.

- De warme, zwetende nachten: de grond was zo heet dat het dwars door tentdoek heen gloeide. Aangezien we op de grond sliepen; sliep je ongeveer in je eigen zweet. Oja nu ik toch bezig ben: we hadden de tenten nooit vastgezet maar 1 ochtend zijn we echt weg geblazen gewoon.

- VLIEGEN VLIEGEN VLIEGEN; die willen in je ogen, oren, mond en vooral gewoon op je zitten. Vreselijk!

- De lange uren in de auto: oh nog maar drie uur? Oh dan wacht ik nog even met wc stop of drinken pakken. Drie uur was nog maar eventjes rijden ;)

- Veel dronken Aborginals gezien in deze kleine dorpjes van Australie; rare stinkende mensen.

- Emiliy was foto freak; voor bijna iedere boom, bord, lamp, huis of dier moesten we stoppen. Hierdoor heb ik leuke fotos maar toen we voor een hilarisch bord een paar km weer terug gingen rijden dacht ik echt; PLEASE NO!

Goed nu stop ik met klagen haha! Zondagavond kwam ik aan bij Val en Rebecca in Cairns: in een PALEIS! Een eigen badkamer, keuken en heerlijk bed in het hostel. Met elk bed was ik blij maar met deze... mmm! Afscheid genomen van de groep: was leuke tijd en veel meegemaakt en gelachen maar iedereen is zo anders en je bent heel afhankelijk als je met groep reist. Al die uren in de bus met muziek op zorgt ervoor dat je heel veel gaat nadenken. Elk nummer herinnert je wel aan een persoon of moment. In Cairns had ik eindelijk weer eens wifi en al mijn verjaardagberichten kwamen binnen. Dankjewel lieve lieve vrienden en familie; voelde me zo jarig toen en kreeg zoveel leuke/lieve berichten. Echt top!

Mijn tijd in Cairns bestaat vooral uit relaxen, eindelijk eens genieten van de zon, uiteten, uitslapen en stappen. Cairns is niet groot dus je komt heel veel bekenden tegen gedurende de dag. Zelfs mensen die ik in Sydney of Darwin gezien heb: heel leuk! Overal in Australie moet je oppassen met zwemmen... Kwallen, krokkodillen, haaien enz enz. Dus in Cairns mag je ook niet zwemmen. Ze hebben aan het strand een lagoon gemaakt: zwembad aan strand met heerlijk relax grasveld erbij aan de boulevard.

Nu al meer dan een week in Cairns; eerste twee dagen met Val en Rebecca maar die gingen daarna weer 3 dagen weg voor trip. Zij hadden voor mij een snorkeltrip geboekt op dezelfde boot als hun. Super moe van de reis ging ik maandag gelijk mee op de boot. Snorkelen op de Great Barrier Reef: jeej! Dit was ook de eerste dag lekker zonnen: mmm! De zon in het begin beetje vermeden want het was te heet in Darwin en tijdens de roadtrip. Veel mensen denken dat Val en ik steeds samen zijn maar we hebben allebei onze eigen plannen. Nu we aan dezelfde kant van Australie zijn zien we elkaar om de week/anderhalf week meestal weer. We verblijven meestal in andere hostels maar zodra we in dezelfde stad zijn dan meeten we elkaar en gaan we iets leuks doen. Eigenlijk is dat juist heel erg leuk en kunnen we weer verhalen uitwisselen. Zo is mijn zusje toch best dichtbij in dit grote land. Ik ben dus vooral op mijn eentje maar ontmoet veel mensen. Die mensen zijn dan je vrienden voor een dag of paar dagen want iedereen heeft zijn eigen plannen. Ik heb een Cairns een vaste groep gehad waar ik vooral de avonden mee samen was. Ik had hen ontmoet op bbq in de Lagoon.De groep bestond uit vooral Fransen, Engelsen en Duitsers. Super leuke avonden mee gehad: lekker dansen op de oldschool music hier. Zo dans je opeens weer op ' Soldier' of ' Im so into you' haha, echt hele oude muziek. Ik ben in Cairns een beetje een lui wezen: ik ben veel op stap geweest in Giligans en Woolshad, uitgeslapen, eten, lagoon en weer hetzelfde. Na al die dagen reizen was ik daar wel even aan toe! Het uitgaan hier is echt wel top maar er zijn zoveel mensen hier die er alleen voor party komen. Veel dronken Engelse vrouwen die ervoor zorgen dat elke man denkt dat hij iedere vrouw makkelijk kan zoenen en beetgrijpen. Een keer kwam ik iets te laat aan wat betekende dat iedereen al dronken was en vervelend is! My god; vrouwen doen hier ook alles voor geld. Er zijn hier worstelwedstrijden, stripteases op de bar en de vrouw die wint krijg het geld... Tja backpackers?! Het geld gaat hard maar ik hoef er nog niet aan mee te doen gelukkig ;) haha.

Ooo ik moet echt beetje afsluiten! Ik ben dinsdag en woensdag op een hele vette roadtrip geweest met een groepje die ik nog nooit had gezien. Ik was op zoek naar lift naar het noorden van Cairns. Een NL jongen had ik eens ontmoet bij Lagoon en wist hiervan. Hij zat bij die groep in het hostel en hoorde de plannen dus lichtte mij gelijk in dat er nog plekje vrij was in de auto. Geweldige dagen gehad! We begonnen bij de watervallen: Millaa, Zillie and Elinjaa Falls. Daar de bekende haar-foto gemaakt zoals in de reclame, die bleek bij die waterval te zijn (foto volgt). Super vet om met groepje door het land te crossen, we mochten omstebeurt de DJ zijn met onze ipods: hilarisch want iedereen is zo anders. Door de Tablelands helemaal doorgereden naar Cape Tribulation. We sliepen in Beach House; een soort centerparcs in het oudste regenwoud van de wereld. Zoals Val me al had verteld: pas op voor de beesten. AAAH ik was bang; de grootste joekels vliegen opeens op je. Ik weet niet eens wat het waren maar ze hadden allemaal schutkleur en waren zo groot. Jakkes. De volgende morgen zijn we het strand op gelopen bij Cape Tribulation, wauwie weer zo'n plaatje. Helaas beetje bewolkt waardoor alle foto's niet zo goed gelukt zijn. Cape Tribulation and Daintree National Parc:het oudste regenwoud uit de wereld. Een paar wandelingen gemaakt waar je vooral veel bomen ziet natuurlijk maar ook een mangrove: een beetje Expeditie Robinson achtig! Via de kust terug gereden langs allerlei strand en eindigde in Port Douglas; de Yacht Club en op strand met biertje in de hand wachten op de zonsondergang. Genieten.

Ik ben weer terug in Cairns en blijf hier nog paar daagjes. Ik ga nog keer snorkelen en duiken want wil veel meer zien van de Great Barrier Reef! Heel veel zin in: laat nemo en de turtles maar komen.

Ik ga proberen snel foto's op Facebook te zetten zodat ik al dit moois met jullie kan delen.

Hele dikke kus en liefs uit Cairns !

  • 15 November 2013 - 07:20

    Valérie:

    Hi zussie! Haha ik schrok even van je Lange blog maar je leest er zo doorheen! Heel leuk om te lezen. Toch grappig dat we aan dezelfde kant van de wereld zitten maar niet alles van elkaar weten. Je doet echt leuke dingen ben wel jaloers als ik dat dan lees hihi.zus dikke
    Kus en ik zie in townsville! Ps :Ga zeker raften.

  • 15 November 2013 - 11:56

    Jorien :

    Oh, wat ben ik jaloers,zit ik hier in de druilerige regen op de bank thuis in . Maar ik gun het jullie zo en ben blij om te horen dat jullie lekker genieten. Het lijkt me ook zo gaaf om ooit nog eens zo'n trip met de jongens te ondernemen en als ik deze verhalen lees begint het helemaal te kriebelen...ff flink sparen. Mijn complimenten trouwens voor jullie schrijfstijl! Superleuk om te lezen. Ik kijk weer al uit naar de vervolgstories ! dikke kus van jullie tante

  • 15 November 2013 - 13:23

    Carin Zondervan:

    Mooi verslag en je hebt al veel gezien en gedaan in die korte tijd, echt super! Al mijn eigen herinneringen over het mooie Australië, Cairns, cape tribulation, Daintree N Parc etc. komen weer boven. Het is daar zo mooi en zo relaxt. Nog heel veel plezier en mooie avonturen toegewenst. Carin x
    Ps. doe de groetjes aan Val x

  • 15 November 2013 - 13:42

    Petra :

    Hoi Eline, wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Wat een avontuur en ik vind het nog steeds zo dapper van je dat je dat helemaal alleen doet!!! Echt knap hoor! Lekker genieten van alle leuke dingen en de minder leuke dingen horen daar helaas ook bij, maar het is zeker een avontuur om nooit te vergeten..(heb ik volgens mij tegen Valérie ook al gezegd,haha) Wat leuk ook dat je af en toe Valérie tegenkomt en lekker even alles kan vertellen wat je kwijt wilt en dat jullie dan toch weer ieder jullie eigen weg gaan...Toch een beetje je familie in de buurt en je eigen gang gaan!! Heel veel genieten nog daar en lekker veel schrijven zodat we een beetje kunnen mee genieten!! Liefs,Petra

  • 15 November 2013 - 18:49

    Linde:

    Wat een leven! Niet normaal gaaf! Mis je x

  • 16 November 2013 - 14:47

    Jessjuuhh:

    Superr leuk Elientje! klinkt inderdaad allemaal super bekend zeg en zo gaaf! Zou zo weer willen ook echt leuk dat je die babykangeroo hebt gezien!! Veel.plezier schatje en binnenkort nog eens Skypen! Have fun<3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Ik ben Eline, 21 jaar en net afgestudeerd in HRM te Breda. Studie is afgerond en dan komt de vraag: en nu? Na lang denken en twijfelen heb ik de knoop doorgehakt: ik ga reizen! Over een paar dagen zit in namelijk in Australië en gaat mijn reis daarna nog verder naar Nieuw-Zeeland. In totaal ben ik 5 maandjes Down-under!!

Actief sinds 17 Okt. 2013
Verslag gelezen: 3279
Totaal aantal bezoekers 15403

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2013 - 05 Maart 2014

Australië & N-Z

Landen bezocht: