North island of New Zealand! - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Eline - WaarBenJij.nu North island of New Zealand! - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Eline - WaarBenJij.nu

North island of New Zealand!

Blijf op de hoogte en volg Eline

09 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Westport

Kia Ora! De algemene begroeting in NieuwZeeland: the land with the endless cloud. Nou dat hebben we gemerkt... Kia ora komt van de Maori culture hier in Nz.

Ik ben 2,5e week al op het mooie, groene, heuvelachtige, vulkanisch Noorder eiland van NZ.  Op 21 januari vloog ik van Brisbane naar Auckland voor mijn nieuwe avontuur. Op een of andere manier zie ik er sterk, betrouwbaar en dus geschikt voor de nooduitgang uit ;). Ik vloog weer met China Airlines, zelfde organisatie als weermee ik naar Australië vloog. Ik had echt het gevoel dat ik weer naar huis ging, Australië liet ik achter en zat weer in dat vliegtuig. Maar eventjes knop om want we gaan nog lang niet naar huis!! Zit je dan ook tussen duuzend Chinezen, die rare mensen gaan al 1u voor boarden klaar staan en dragen allemaal kapje voor hun mond. Pff na 3x nooduitgang nu nooit meer nooduitgang voor mij , ik had raar beeldscherm dat onder mijn stoel zat. Ik kreeg als laatste eten en allerlei instructies: en dat van een Chinees. Gelijk de films gecheckt en er waren weer nieuwe bij gekomen in die 3 maanden. Ik kende ze allemaal niet maar heb "Runner Runner"  gekeken en na drie uurtjes aangekomen in NZ!

Lin had me in NL 20 dollar NZ Money gegeven dus kon gelijk op de shuttle bus naar Auckland. Die verdorie drie keer mijn stop voorbij gereden is dus ritje Auckland erbij gehad.. My god wat een mongool. Dus 1,5 uur later ingeckeckt bij hostel Nomads waar ik gelijk twee gezellige Engelse gasten in mijn kamer trof. Ze vroegen me mee op stap maar ik had afgesproken met oud klasgenootje Frans die al tijdje in Auckland was en vandaag zijn laatste avond had. Samen met Frans en zijn broer hele leuke avond gehad in Auckland. Die engelse gasten Jake and bob vroegen of ik ook op de kiwi experience zat. De kiwi is een bus die je meeneemt door het hele land, afgezien van welke pas je hebt gekocht. Ik heb een pas die begint en eindigt in Auckland en door heel Nz gaat want ik heb hier best de tijd. Om mijn pas te confirmen belde ik naar kiwi. Do you like to start 21?uhm ja is goed, maarre start met wat? Toen ze erachter kwam dat ik 21 pas landde "begin" ik dus de 22e. Ik had glad geen idee waar ze het over had. Ik zag de kiwi als de greyhound in Aussie, gewoon vervoer middel. Maar dat blijkt dus heel anders te zijn. Bob and Jake zeiden nog, als je morgen naar bay of Islands gaat dan vertrekt je bus om 7uur in de ochtend. Eenmaal op stap in de stad , en als je nog niet 100% zeker bent van die 7u, dan is er dus ook kans dat je lekker kan uitslapen en niet naar huis hoeft. Helaas, ik checkte even bij receptie om 4u snachts... Jep ik moest de bus van 7u hebben.

Au.. Dat was pijnlijk! Al niet helemaal fit van de vluchten, overgeslagen maaltijd en drankjes ging ik de 22e voor het eerst met de kiwi van Auckland naar Bay of Islands. Bob and Jake, en half de rest van de kamer moesten ook vroeg op en zaten op dezelfde bus. Gezellig! Alleen de eerste paar uur had ik nogal last van mezelf maar na goed ontbijt op de schapen farm weer fit. Nieuw Zeeland is heel heuvelachtig, groen en met veel schapen. Ook een stuk frisser dan in Australië. Voor de meesten begon hun trip ook die dag dus waren met hele groep samen. In de bus komen allemaal folders rond van activiteiten waarvoor je kan inschrijven en ook accommodatie sheet waarop je aangeeft hoelang je wil blijven. Vind ik maar niks dat geplan en gepush.. Omdat ik best de tijd heb in NZ (7weken) besloot ik drie dagen in dit mooie dorpje in the bay of Islands te blijven. Beetje samen met jake en Bob bekeken zodat we dezelfde planning hebben.
In piaha verbleven we in leuk hostel, allemaal kleine huisjes en in het midden daarvan was "het zwembad"  en the hot tub. Smiddags een poging gedaan aan het strandje, heel mooi helder water en prachtig uitzicht maar was toch best fris! Ik weet dat ik hier nu geen vrienden mee maak, haha! Jullie zitten in de echte koud maar vergeleken metAustralië is NZ dus brrr. Die avond met onze busgroep een bbq gehad en daarna begonnen de drankspelletjes al. Met gezellige groep op strand geweest en daarna beland in een dorm room. Een kleine kamer met 6 stapelbedden en daar was de party. 1 van de meiden dacht dat we in een vette club geweest waren haha! Vanaf die avond waren de room party's een feit.
De volgende dag beetje bij geslapen en toen samen met twee Engelse meiden Flo en Kaitie, en samen met Bob en Jake een dolfijnen trip gedaan. Het idee was dat we ermee zouden zwemmen, maar dat kon niet want er was een baby'tje. Pff dat wisten ze natuurlijk allang want die baby had zelfs een naam?! Het was toch freezzzing op die boot dus hebben vanaf de boot heel veel dolfijnen gezien en door de bay of Islands gevaren. Die kleine was juist heel leuk, maakte allemaal sprongen en was echt aan het spelen. Die avond wat rustig aan gedaan want volgende dag weer om 7u de bus naar cape reinga. Het noordelijkste puntje van NZ, where the pacific ocean meets the tasmania sea. Heel mooi plekje! We reden met de tourbus over 90 mile beach. ' it's not a real 90mile beach but Australia has one so do we!' haha de strijd tussen kiwi en ozzies is duidelijk aanwezig. We gingen op zoek naar grote zandduinen, waar we na flinke klim vanaf gingen boarden. Op je buik, met een bodyboard jihaaa de heuvel af. Heel Nice, but very important: houd je mond dicht! We gingen langs een fish and chips tentje. Jeetje wat wordt je toch afgezet, echt belachelijk duur hier. Even baal moment hoor, die kiwi bus dropt je bij duurste hostels en eet tentjes: allemaal op commissie. Savonds met Freddie, flo and kaitie drankjes gedaan in de dorm "om het toch nog beetje cheap te houden". Wel heel leuk want sprak al zoveel dagen alleen maar engels. Ze lachen zich soms dood om mijn accent maar ze zijn goede teachers! Alleen al hoe je tomato or tomeeeto zegt.. Ene is weer Amerikaans ofzo. Dus als ik terug kom heb ik net zo'n lekker overdreven Engels accent haha.

Laatste dagje in paiha aangebroken, weer terug naar Auckland! Lange busrit, hele weg geslapen. Ik val echt overal in slaap tegenwoordig, als het maar beetje wiebelt en ik ben weg. Chili corn carne is echt een jummie maaltijd voor Engelsen.. Dus mega pot chili gegeten. Kreeg het bijna niet weg zo heet. Denk bij alle leuke gebeurtenissen aan de ellendige busritten, snurk mensen in kleine dorm, stapavonden, boodschappen enz enz ;)

Na Auckland naar Hot water beach en Catheral Cove. Helaas helemaal bewolkt.. Savonds met onze schepjes naar het strand. Zo apart, hot water beach is gewoon een strand op het eerste gezicht maar bevindt zich onder een vulkaan dus als je gaat graven, graaf je je eigen hot Pool. Super chill, maar sommige stukken zijn kokend heet!! Sommige mensen waren ook echt knal rood. Eenmaal een lekkere pool gevonden en daar in de regen nog wel in gerelaxed. Je ging weg met 'zen gevoel': net alsof je in sauna geweest was. Het was zo bewolkt, beetje regenachtig en hier echt rare gloed over het strand met al die dampende pools.
In hot water beach zagen we iedereen weer van de eerste avond in Paiha, samen richting Waitomo waar we black water rafting gingen doen. Je gaat in een wetsuit een grot in met een tube en koplamp. Eenmaal in een veelste klein pak gesprongen moesten we een eed afleggen. Eed: I promise I don't fall over, I don't complain about the water temperature and don't pie in my wetsuit. Haha dus.. Het water was 5graden: zo koud!! Je springt met je tube van watervallen jn de grot en overal zijn licht gevende glowworms! Breath taking :) maar handen en voeten bevroren maar konden opwarmen met soep en een bagel. Terug in het hostel werden de room party's alweer georganiseerd, samen met nl stelletje erheen. Ze zei nog: lijkt wel of ik weer in mijn studententijd zit. Klopt ook wel, stiekem drinken op de kamers want in de bar echt te duur haha!

De kiwi bus is dus soort van tour maar je mag er zolang over doen als je wilt. Je boekt wel alles via je buschauffeur. Alles is redelijk strak gepland, vroeg opstaan voor de bus of trips. Ik reis nu met flo en kaitie en de jongens. Na waitomo naar Rotorua waar ik samen met de meiden wat langer ging blijven. Ik had gevoel dat ik alleen op de bus zat dus toe aan wat relaxen. Rotorua stinkt! Haha er zijn mud en thermal pools die een heerlijke rotten eieren geur verspreiden. In rotorua wat cultuur gedaan : naar maori village te gaan. Kia ora! Zo heb je de aboriginals in Australië en in NZ de Maori. Avond vol muziek, gedans en heerlijk eten. Ze voeren een show op maar zo lachwekkend omdat het heel normaal is je tong uit te spreken en waahhhhha te roepen. Foto's volgen ;)! Met de bus terug waar iedereen liedjes moest zingen uit eigen land: ik begon volle borst " het dondert en het bliksemt meters bier"  maar die was helaas niet bekend en geloof me, dan klinkt het nummer echt heel duf. Kon nog beter het Wilhelmus zingen.
Verder in rotorua lekker aan zwembad gelegen, night market bezocht, de stinkende thermal pools maaar ook: raften! Was heel vet, van 7m waterval af. Had het nog wel iets ruiger verwacht, maar viel bijna eens uit de boot dus misschien was het wel goed zo :)

De 28e gingen we naar taupo, the skydive capital of the world! Ik ben inmiddels nog alleen met kaitie en flo, anderen hebben minder de tijd dus gaan sneller. In taupo nogal pech gehad met weer. Onze geplande skydive ging niet door. Ik was al helemaal zenuwachtig, zelfs al tegen iedereen gezegd. Maar teveel wind maakte het te gevaarlijk. Tweede dag 5u sochtends vertrek naar onze hike van 19,4km : ook geannuleerd. We stonden daar " if you are not a outdoor person, not used to the mountains, and not used to hike DO NOT GO". Ik herkende mezelf wel in deze beschrijving maar gaf niet op. Dus toch de bus uit en voelen : mega koud en windvlaag waaide me al omver. Moet je nagaan op de berg. Dus helaas weer terug. In taupo naar hot pools gegaan, gewoon in de natuur een rivier met warm stromend water. Bloed heet badje mmm. We hadden besloten 2 dagen langer te blijven in taupo om dan alsnog alles te kunnen doen. Zondag 2 Feb: de dag dat ik uit een vliegtuig sprong op 15.000 ft hoog! Opgehaald in stijl met de limo. Tijdens safety film kreeg ik toch de kriebels maar eenmaal in ons roze vliegtuigje kon ik niet meer wachten. Heel mooi uitzicht, instructeur zei; don't worry it's not my first time. Ik glimlachen, en daarna: it's my second time. Haha grootste lol hoor :p snoer me nou maar vast. Dus eenmaal goed vast aan mijn medespringer gingen de eersten eruit op 12000ft. Deur open en daaag! Wij gingen nog stukje verder. Ik sprong als tweede dus zag Flo al gaan. Oké, camera man hing half aan vliegtuig en ik hing al op de rand. Remember, keep on smiling you're on camera! Hop, hoofd naar achteren en maakten drie koprollen dat vliegtuig uit. Het was AMAZING VET COOL EXCITING! Op dat moment besef je niet veel maar het was geweldig. Ik wist niet wanneer ik los mocht laten dus doe heel gek met mijn handen haha. Na vrije val van 90 seconden ging de parachute uit (joepie)  en was het nagenieten en het uitzicht bewonderen: het was helemaal helder. Mocht zelf sturen dus nog wat extra trucs gedaan :D Terug beneden echt vol adrenaline, wilde liefst nog eens. Ik heb de foto's en het filmpje erbij gekocht, elke keer als ik het zie komt het weer terug. Het gaat zo snel voor jezelf dus dit is mooi aandenken. In het hostel mezelf getrakteerd op wifi en thuisfront even laten weten dat ik nog leef! Pap zei: lekker ben jij, je stuurt ik spring zo, hopelijk komt het goed en dan is het 2dagen stil. Haha sorry, dat kwam dus door het weer en heb hier nergens gratis wifi dus moet zuinig zijn met de wifi dagen. Meer foto's komen binnenkort op Facebook!

Veel tijd voor vieren was er niet, volgende dag om 5uur op! Jess had me al gewaarschuwd:" ga naar je bed nu, je gaat kapot morgen.' Je kan maar ophet ergste voorbereid zijn he :p x
Dus poging twee, 5.30 in busje richting de Tongariro crossing, ook bekend als lord of the rings hike. Dit keer was het weer top: zon en weinig wind. Twee paar sokken, legging, walk shoes, 4 lagen kleren en zeiljasje : ik was er klaar voor. De eerste 20min heel koud, maar volle hoop. Ik kan dit wel, best easy. Maar toen, na uurtje al twee lagen minder aan en kwamen de Devils Staircase... Aiii echt kapot. De stukken daarna ging wel, naar de mount doom. Voor de mensen die Lord of the Rings gezien hebben. Op handen en voeten weer klimmen, en daarna de berg weer af sliden op losse steentjes. Hier vielen echt veel mensen. Maar dat bracht ons bij de mooie blue lakes. Blauwer dan blauw: tres bien dit maakte het allemaal goed. Na kleine foto shoot en lunch pauze zaten we nog maar op de helft. Het laatste stuk was vreselijk!!! Perongeluk een stel fanatiekelingen gevolgd, ipv om de berg erover heen gegaan pff. Nog zeker 3u erover gedaan, in lange sluier bochten die bergen af. Door mijn knieën was het moeilijk nog kracht te gebruiken voor het afremmen dus ben half rennend die bergen af gegaan. Zo demotiverend, na elke bocht hoop je het car park te zien.. Not! Net op tijd de laatste bus gehaald om 4.30 door te rennen. Gelukkig klaagde kaitie zoveel dat wij dat niet meer hoefde te doen ;)! Het was prachtig, maar nooooit meer. Voor paar dagen flink verzuurd geweest.. Plekken en spieren gevoelt waarvan dat je niet wist dat je ze had. Onszelf op lekker fish and chips getrakteerd: eten ze hier alleen maar.

Laatste stops op noorder eiland waren River valley : niks gedaan maar wel met zn allen in 1 bed. Hiephoi: het leek wel schoolreis. 1 nacht in wellington, the capital maar ga ik op de terugweg nog ontdekken. Inmiddels op het zuider eiland met de 3urige ferry. De ferry rit schijnt heel mooi te zijn maar heb alleen maar geslapen op bankje in restaurant: dat bewaar ik ook voor de terugweg.

Het weer is heel wisselvallig maar gelukkig nog paar mooie zon dagen gehad. Nog even genieten op de reis. Ondertussen droom ik ookal van broodjes filet American, frikadel speciaal, kroket en nog veel meer. En jullie allemaal knuffelen :D

Sorry voor lang verhaal maar nu weer helemaal op de hoogte van mij in kiwi land! Sommigen hadden werkelijk geen idee wat ik hier allemaal deed, dus neem dit verslag gewoon door op een lekkere zondag! Dikke kus, kia ora x!


  • 10 Februari 2014 - 06:06

    Valérie Van Der Sloot:

    haha Eline, ik weer enorm gelachen om je blog. Vervelende chinezen ik begrijp je helemaal. Tot over een paar uurtjes in Franz Josef! We moeten weer goed bijkletsen. Dikke kus zusss

  • 10 Februari 2014 - 06:06

    Valérie Van Der Sloot:

    haha Eline, ik weer enorm gelachen om je blog. Vervelende chinezen ik begrijp je helemaal. Tot over een paar uurtjes in Franz Josef! We moeten weer goed bijkletsen. Dikke kus zusss

  • 10 Februari 2014 - 06:06

    Valérie Van Der Sloot:

    haha Eline, ik weer enorm gelachen om je blog. Vervelende chinezen ik begrijp je helemaal. Tot over een paar uurtjes in Franz Josef! We moeten weer goed bijkletsen. Dikke kus zusss

  • 10 Februari 2014 - 19:20

    Eveline:

    Hahaha je krijgt al steeds meer engelse woorden erdoorheen dat wordt nog wat straks terug in NL! Maar lijkt me super daar al die sauna momentjes is ook wel wat voor mij! En die skydive echt zooooooo gaaf!!!! Wil ik zeker ook ooit eens doen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Ik ben Eline, 21 jaar en net afgestudeerd in HRM te Breda. Studie is afgerond en dan komt de vraag: en nu? Na lang denken en twijfelen heb ik de knoop doorgehakt: ik ga reizen! Over een paar dagen zit in namelijk in Australië en gaat mijn reis daarna nog verder naar Nieuw-Zeeland. In totaal ben ik 5 maandjes Down-under!!

Actief sinds 17 Okt. 2013
Verslag gelezen: 729
Totaal aantal bezoekers 15395

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2013 - 05 Maart 2014

Australië & N-Z

Landen bezocht: